Vain yksi kuukausi jouluaattoon. Yäk. En oikein tykkää joulusta, siitä on tullut niin kaupallinen. Haluaisin viettää joulua silleen että koko perhe&ystävät olisivat yhdessä, nauttisivat ja olisivat vaan ilman turhia hömpötyksiä ja stressiä.

Palasin sorvin ääreen eli menin aamulla töihin. Ennen töihin lähtöä oli lumityöt tehtävä. Mun piti käyttää nopeasti Ikwiliä aamupissillä mutta päädyimme kahdestaan tavalliselle aamulenkille Adan pikku-metsän läpi. Kukaan muu ei ollut kävellyt siellä joten saimme kävellä (Ikwil hyppi enemmän kuin käveli) uppoavassa lumihangessa. Kolasimme talon edestä ennenkuin otimme Adan ulos pienelle happihypylle. Kyllä sitä lunta oli taas tullut ihan tarpeeksi. Ei näkynyt mistään että olin raivannut lumet oven edestä eilen illalla.

Töissä kuten tavallisesti. Vinopino papereita mun paikallani, pari opettajaa saitsulla ja kesti koko päivän ennenkuin olin suht koht kartalla mitä piti tehdä milloinkin. Töitten jälkeen suoraan kotiin. Ehdin käyttää koiria ulkona ennenkuin Adan hieroja Saija tuli. Siinä vaiheessa Ikwil oli taas täynnä lumipalloja. Olisiko jollakin tarvetta lumipallokoneelle?? Laitoin Ikwilin häkkiin kuivumaan. Tunnissa kaikki lumipallot eivät ehtineet sulaa....

Kun tulin töistä huomasin toisen lenkkaristani sohvalla. Olin vahingossa unohtanut sen kenkätelineeseen josta Iki oli päivällä napannut sen. Kenkä on nähtävästi muuten ihan ehjä paitsi pikalukko on hajoitettu. Ikwilin mielestä olen liian hidas kenkien pukemisessa joten hän avusti minua siinä. Pikalukot laitoin lenkkareihin silloin kun käteni oli ollut sijoiltaan enkä pystynyt solmimaan kengännauhat.

Peltomiehentietä ei oltu aurattu koko päivänä joten sain käydä ulkona työntämässä Saijan auton kinoksesta. Vaikka hänellä on traktori (Volvo-merkkinen farmariauto) etupyörät pyörivät vain paikoillaan. Onneksi Saija sai autonsa liikkeelle. Vähän ajan päästä aurasivat kadun.
Ikwil pyytää usein ulos ja jos menen sen kanssa hihnalenkille, sillä ei ole hätää.

Laitoin maton lattialle. Vähän ajan päästä matolla oli märkä kohta. En saanu selville oliko Ikwil kussut maton päälle vai oliko siihen sulannut lumipaakku. Varmuuden vuoksi päätin pestä se kohta matosta.
Ada pyytää ulos. Kai koiria on taas käytettävä ulkona. Edessä on taas (päivän neljäs) lumipaakkusirkus.