På fredag 1.6. åkte vi (Ada och jag) mot Åbo och schapendoes agilityläger. Vi stannade för att träna lydnad i Åbo. Matte har bott ca 10 år i stan, men ändå ville hon inte hitta till lydnadsstället som låg i Kuppisparken. Matte var också ganska trött efter körandet så vi fick inte ut så mycket av träningen. Efter ett par timmar hoppade vi in i bilen och körde mot Rymättylä där lägret skulle hållas.

Aatu (Buffins Jäätehinen) var förra året förtjust i Ada och den förtjusningen hade hållit i över ett år. Aatu förföljde Ada vartän hon gick. Första kvällen var Ada den enda av hundarna som skällde och som hoppade upp på bänkar och bord. Då Åsa och Saga kom på lördagen tog de Adas roll. Aatu glömde nästan bort Ada och koncentrerade sig mera på Åsa.

Hakuträning både på lördag och söndag. På lördag hade Ada ett par färdiga gubbar och de gick som vanligt. Men på söndagen var träningen lite annorlunda. För första gången gjorde Ada ett tomt sök och det gick t.o.m. bra.Dessutom kom jag enklare undan då målgubbarna hämtade bort henne. Borde säkert göra så i framtiden åtm. ibland så att hon inte skulle börja vänta på mig. Givande träning.
Hade tänkt göra mera agility på söndag dag, men eftersom jag gjort igenom banan på morgonen före frukost tyckte jag att det nästan räckte. Kati hade inget emot att göra banan en gång med Ada och det var intressant att se. Ada gjorde nästan de samma felen med Kati som hon hade gjort med mig. Ada verkade inte ha någon skillnad vem som för henne. Hon glömde nästan bort mig.